Barcelonada 2.0

Responsable:
Els orígens de la Barcelonada es troben a l’Institut Cal Gravat de Manresa on, el curs 2012-2013, un grup de professors (Cèsar Riola, Jose Pelegrina, Lídia Biescas i Ramon Barlam) va dissenyar i preparar una activitat de geolocalització a partir de l’ús de dispositius mòbils i apps gratuïtes.
L’èxit que va tenir la  Barcelonada 2013 va portar els organitzadors a proposar-la com a projecte col·laboratiu a l’equip de professors de LaceNet, amb la intenció de redimensionar l’activitat.
Els professors de l’equip LaceNet que estan desenvolupant aquesta activitat són:  Palmira Santamaria, Jordi Marín, Maria Estruch, Toni Tubio, Jaime López, Jordi Corominas, Ignasi Cebrian, Joan Carles Sampera, Nasi Puig i Ramon Barlam.
Amb el suport de la resta de l’equip LaceNet-Secundària:  Josep Guzman,  Núria Reguant, Dolors Marina, Rosalia Muñoz, Àlex Martínez, Maria Pilar Moreno, Joan Closas, Àngels Basiana i Yolanda Garcia.
Els centres participants en aquesta edició 2014 de la Barcelonada són:
  • INS Cal Gravat (Manresa). Prof.  César Riola, Jose Pelegrina, Àlex Martínez, Dolors Mansilla, Lídia Biescas i Ramon Barlam.
  • SINS Cardener (Sant Joan de Vilatorrada). Prof. Toni Tubio
  • INS Castellet (per confirmar).
  • INS Guillem Catà (Manresa). Prof. Joan Soto.
  • INS  Llobregat (Sallent). Prof. Maria Estruch, Joan Carles Sampera, Montse Arrufat i Sandra Bessa.
  • INS Lluís de Peguera (Manresa). Ignasi Cebrian, Jordi Corominas i Nasi Puig.
  • INS Quercus (Sant Joan de Vilatorrada). Prof. Felip Bernabeu i Mingu Haro.
  • INS Pius Font i Quer (Manresa). Prof. Marta Riera, Núria Martí, Lourdes Alberich i Jordi Marín.

La Barcelonada 2.0 també ha estat possible gràcies als valuosos consells, recomanacions i col·laboracions de Xavier Suñé i Xavier Rossell.
Objectius:
Aprendre a desplaçar-se per Barcelona, amb l’ajuda dels dispositius mòbils, tot cercant 5 punts concrets en uns targetons amb codis QR i realitat augmentada.
Els objectius específics són:
  • Completar un mapa tel·lecolaboratiu de llocs d’interès de Barcelona
  • Conèixer l’ús i l’aplicabilitat d’eines d’orientació 2.0
  • Aprendre a orientar-se i a moure’s per la ciutat de Barcelona
  • Treballar en equip
Descripció:
Els alumnes de 4t d’ESO fan una sortida a Barcelona amb l’objectiu de conèixer la ciutat i elaborar un mapa telecol·laboratiu de punts d’interès. S’han de localitzar punts coneguts de la ciutat utilitzant mapes i els seus dispositius mòbils habituals. Un cop localitzats aquests punts emblemàtics, l’alumnat ha de realitzar fotografies amb l’aplicació Instagram i enviar-les a la pàgina web del seu institut, des d’on es pot seguir l’activitat en directe.
Els alumnes es desplacen sols per la ciutat, a peu o bé utilitzant metro i bus en funció dels 4 o 5 punts que han de localitzar i la ruta que ells mateixos dissenyin. Els professors estan localitzables al centre de Barcelona i faciliten un número de telèfon mòbil per si algun grup o alumne es perd en el desenvolupament de l’activitat o sorgeix qualsevol tipus de problema. Per altra banda, el professorat també pot saber en tot moment quina és la ubicació de cada grup dintre de la ciutat, a través de l’aplicació life360 instal·lada als seus dispositius.
Aquesta activitat es complementa amb un treball previ i posterior a l’aula. En el treball previ els alumnes s’han d’organitzar en grups de 4 i distribuir les tasques, decidir qui porta l’smartphone i instal·lar les apps necessàries pel desenvolupament de l’activitat: TMBvirtual, life360, Instagram, Socrative Students i lector de codis QR. En el treball posterior cal fer una aportació al blog de la Barcelonada fent una valoració final de l’experiència.
Resultats:
  • Innovació pedagògica: es tracta d’una activitat motivadora per als alumnes, que cobreix una necessitat real , aprofita des d'una perspectiva didàctica les eines amb les que els joves es desenvolupen quotidianament, permet el seguiment de l’evolució de l’activitat en directe per part dels familiars i persones interessades des de la pàgina web de l'institut, i es pot extrapolar a qualsevol lloc i ciutat del món .

  • Aprenentatge col·laboratiu: l’activitat necessita l'ajuda i col·laboració de tots els seus membres per aconseguir l'objectiu .

  • Desenvolupament de competències: els coneixements que els alumnes adquireixen es poden aplicar sempre a altres situacions en les que necessitin orientar-se per una ciutat , fent servir les eines necessàries , valorant el patrimoni històric - artístic , etc . Es tracta d’una activitat competencial que els ensenya a aprendre i a seguir aprenent al llarg de tota la vida. Per altra banda, es treballen les vuit competències bàsiques de manera transversal.
Futur:
Es tracta d’un projecte que és exportable a altres contextos perquè l'activitat és perfectament adaptable a qualsevol ciutat.

El febrer de 2014 s’ha publicat un article a Cuadernos de Pedagogía: Riola, C.; Pelegrina, J.; Biescas, L.; Barlam, R. (2014). “Barcelonada’13. Una gincana con dispositivos móviles”. Cuadernos de Pedagogía, No 442, Sección Experiencias, Febrero 2014, Editorial Wolters Kluwer España, ISBN-ISSN: 0210-0630.

La primera edició de la Barcelonada 2.0, que va tenir lloc el 2013 i va ser desenvolupada a l’Institut Cal Gravat de Manresa, ha estat guardonada amb el 3r premi dels Mobile Learning Awards 2014 dins del programa mSchools. El proper curs l'IME els deixarà un local del World Mobile (coincideix en dates amb el famós Congrés) per fer de centre d'operacions (Pl. Catalunya). Molt probablement hi haurà més centres catalans que s'afegiran al projecte, de València i d'Elx (de moment), i potser de Menorca.
Eix:
#1 ESTUDI I ANÀLISI DEL PROCÉS EDUCATIU
Línia:
L2
Enllaç:
http://barcelonada.cat

ÚLTIMES PIULADES