ESCENARIS D’APRENENTATGE

En la incident incorporació de la tecnologia a la vida quotidiana, la societat digital es troba bombardejada per múltiples possibilitats formatives amb diferents escenaris d’aprenentatge més enllà de l’àmbit formal del sistema educatiu. Es tracta de la possibilitat d’aprendre des de qualsevol lloc i en qualsevol moment, accedint des de qualsevol dispositiu. La proliferació de dispositius, plataformes i xarxes socials produeix un repte educatiu a l’era del canvi constant, de la identitat digital i el treball col·laboratiu. La tecnologia ens permet tenir una avaluació no tant sols en el producte final, sinó del registre de tot el procés. Tota la informació recopilada permet la millora dels processos d’aprenentatge.

Mostra més

Per poder aprofitar al màxim aquest nou context, es requereixen idees innovadores que permetin treure el màxim profit a les seves facilitats, tenint en compte el compromís ètic en l’ús i l’elaboració d’aquests recursos i els seus continguts. En aquest sentit, la innovació en els processos educatius, els repositoris de continguts i els entorns personals d’aprenentatge es direccionen cap a recursos i eines multimèdia, interactives i que permeten la immersió.

Els espais virtuals d’aprenentatge utilitzen una tecnologia avançada com a suport, i proporcionen una experiència d’aprenentatge interactiva centrada en l’alumne. És l’alumne qui crea el seu coneixement ,amb un fort component social, a partir dels recursos i les eines disponibles.

Moltes vegades, la incorporació de la tecnologia al procés d’ensenyament- aprenentatge s’imposa des d’un punt merament tecnicista i amb poc valor pedagògic. Les estratègies didàctiques dictaran quina tecnologia utilitzar, segons els objectius d’aprenentatge. La formació en les capacitats i competències dels futurs professionals, genera nous models d’aprenentatge basats en l’escenari d’aprenentatge, com és el cas del Game-Based Learning, Mobile Learning o el Project Based Learning, per posar uns exemples.

  • Espais: Interacció digital (realitat virtual i realitat augmentada), videojocs (digital games), social web / social media, la informàtica del núvol (cloud computing), aplicacions mòbils, MOOCS, PLE, LMS
  • Dispositius: Mòbil, tauletes, portàtils, ordinadors, podcast, consola de videojocs, qualsevol suport electrònic i digital amb connectivitat
  • Estratègies: Comunicació, col·laboració, avaluació, personalització i adaptació de l’aprenentatge, analítiques de l’aprenentatge
  • Continguts: Metainformació, estandarització, web semàntica
GRUP INTERNACIONAL
  • Karl Steffens
  • Brenda Bannan
  • Barney Dalgarno
  • Carlos Delgado Kloos
GRUP NACIONAL
  • Antonio Bartolomé Pina
  • Pedro Pernias
  • Jesús Salinas
  • Mariona Grané i Oró
RESPONSABLES URV
  • Vanessa Esteve
  • Jose M. Cela

Doctorat per la Universitat de Bonn. Psicòleg i investigador sènior a la Universitat de Colònia a Alemanya. Ha treballat a les universitats de Bonn, Colònia, Frankfurt, Erfurt, i Barcelona. Ha dut a terme la recerca en el camp de les TIC en l'educació a la UB

Doctora en Educació i Desenvolupament Humà, George Mason University.

Professora associada en Tecnologia / Tecnologies d'Aprenentatge programes de recerca Disseny d'Instrucció a la Universitat George Mason a Fairfax, Virginia, EUA. Els seus interessos de recerca giren principalment entorn de l'articulació d'un disseny integrat i els processos de recerca en l'aprenentatge de disseny de la tecnologia i el desenvolupament.

Sotsdegà d'Aprenentatge i Ensenyament. Els seus interessos de recerca inclouen l'ús dels móns virtuals per proporcionar experiència professional simulada per a professors en formació, la relació entre la interactivitat i la cognició en multimèdia i entorns virtuals en 3D.

Enginyer de Telecomunicacions per la Universitat Politècnica de Madrid i doctor en Informàtica per la Universitat Tècnica de Munic. Des de 1996 és Catedràtic d'Enginyeria Telemàtica a la Universitat Carlos III de Madrid, on també és director del Màster online en Gestió i Producció en e-Learning (learn.uc3m.es).

Director del Grup de Recerca GAST i Director de la Càtedra UNESCO sobre "Educació Digital Escalable per a Tothom" (educate.gast.it.uc3m.es)

A més és vicerector d'Infraestructures i Medi Ambient en la Universitat i coordina la xarxa eMadrid sobre Tecnologia Educativa. (emadridnet.org).

Doctor en Filosofia i Ciències de l'Educació, professor titular de la Universitat de Barcelona. Departament de Didàctica i Organització Educativa de la Facultat de Pedagogia, especialista en disseny multimèdia per a l'educació i desenvolupament tecnològic- educatiu, el vídeo digital, la comunicació audiovisual i educació.

Llicenciat en Ciències de l'Educació.

Sotsdirector coordinador del Grau d'Enginyeria Multimèdia. Professor del Departament de Llenguatges i Sistemes Informàtics de la Universitat d'Alacant.

Membre de l'Institut d'Economia Internacional, on és director de Tecnologia d’Unimooc-aemprende

Doctor en Filosofia i Ciències de l'Educació. Professor catedràtic de didàctica i organització escolar. Investigador Principal del grup de recerca GTE (Grup de Tecnologia Educativa).

Expert en els efectes dels avenços tecnològics en el procés d'ensenyament-aprenentatge; el disseny didàctic en entorns tecnològics; avaluació i validació d'entorns virtuals i eines de comunicació

Doctora en Desenvolupament Professional i Innovació Institucional, Universitat de Barcelona. Investigadora del grup del LMI (Laboratori de Mitjans Interactius) de la mateixa universitat, i coordinadora de la formació permanent en línia del professorat de la universitat a l'Institut de Ciències de l'Educació

Enginyera Tècnica en Informàtica de Gestió i màster en Tecnologia Educativa per la URV. La seva investigació se centra en els entorns virtuals 3D

Forma part del grup de recerca ARGET (Applied Research Group in Education and Technology) i del Laboratori d’Aplicacions de la Tecnologia a l’Educació.

Doctor en Educació per la Universitat d’Hamburg. Professor del Departament de Pedagogia de la URV.

Forma part del grup de recerca ARGET (Applied Research Group in Education and Technology) i del Laboratori d’Aplicacions de la Tecnologia a l’Educació.

ÚLTIMES PIULADES